Maukie - the virtual cat

joi, 17 septembrie 2009

Teoria sine praxis, est un rotas... n'est pas?

Discuţii, discuţii... Faine. Există moarte totală, negru absolut, sau scăpăm dincolo, în lumină? E diferit? Ce mi-e lumina, ce mi-e întunericul, în măsura în care ambele amîndouă sînt definitiv inumane? (Da, am fost near death şi vorbesc cu cineva la fel, near death, deh, se mai întîmplă). Eu identific experienţa morţii cu experienţa dezumanizării totale, deşi era aşa de "acasă" şi de tot. Ea, mai puţin.
Eu spun că iadul ar putea fi rătăcirea totală în bezna cosmosului infinit. Nema iubire, nema lumină, nema acasă. Îmi răspunde că nimeni nu ar putea să decadă atît de mult. Eu: "Dacă voi cădea atît de mult din sufletul meu, încît să nu mai ştiu nimic de toate astea?" Ea: "Aşa ceva e imposibil!" Ea e mult mai generoasă decît mine, deşi ştiu că grila morală creştină nu se aplică la moarte. Să fim serioşi, pe bune serioşi.
Eu: "Să nu te mai întorci niciodată acolo, să pluteşti dezintegrat în atomii cosmici, în noaptea nesfîrşită a universului" Ea: "Nu cred că se poate" Eu: "Eu cred că se poate! Şi cred că ăsta e iadul." Mă rog, trecem peste amănunte.
Interesant, pentru mine, cel puţin, este faptul că a asumat o experienţă la limită cu experienţa tuturor oamenilor. Eu nu cred că murim la fel. Nu cred nici că murim în funcţie de categorii morale, de genul, las' că o să vezi tu pe lumea ailaltă, că ai fost rău, sau te mîntuieşti că ai fost bun. Tîmpenii de-ale instituţiei bisericeşti.
Dar cred, sincer, că există aici şi acum o anume graţie, ubicuuă, concretă pe cît e de transparentă, a sufletului-lumină şi a sufletului-întuneric. E aproape vizibil cu ochiul liber. Cu certitudine nu poate fi o ierarhizare de genul bine-rău, însă eu, de pildă, văd lumina celor care au ajuns acolo, în lumina sufletului lor, a celor care s-au întors acasă. Pur şi simplu.
Sigur că e bizar. Şi dacă ambele amîndouă am fi murit pînă la capăt am fi fost oale şi ulcele şi nu am mai vorbi despre aşa ceva. Dacă e posibil, amîndouă sîntem supărate că am supravieţuit, în loc să ne lase, dracu', doctorii în pace.

P.S. Chiar vorbim despre moartea fizică -deci fizică - şi cît de cumplit de greu este să te readaptezi. În termenii mei, sînteţi tîmpiţi. În termenii ei, sînteţi toţi salvaţi.
P.S. din nou: Absolut nimeni nu e binevenit cu comentarii dacă nu i-au fost scoase maţele din el cu aspiratorul, plămînii cu aspiratorul, sau n-a avut, cel puţin, şase tuburi care l-au ţinut în viaţă. Eu am avut nouă, as a clue.
Nu mă interesează deloc ce crede omenirea despre moarte, în general. Toate sînt, realmente, stupidităţi.

3 comentarii:

Mai bine fara spunea...

Tapirache
Sper să nu-l trăiesc în veci. Dar, simplul fapt că mi-e frică de el, înseamnă că e în proxima mea vecinătate.
Ceea ce mă face să mă aşez foarte confortabil în a fi.
Diavolul îi atacă numai pe cei care îl ameninţă, deci sînt complet de partea ailaltă. O fi bine, o fi rău?

Bursucu timid spunea...

"Absolut nimeni nu e binevenit cu comentarii dacă nu i-au fost scoase maţele din el cu aspiratorul" :) e greu de agatat un comentariu dupa asa o invitatie. (glumesc, desigur)

am citit de multe ori textul tau, si m-am gindit serios daca am voie sa contribui cu un comentariu. concluzia a fost ca nu, dar nu ma pot abtine.

nu pot privi decit rational problematica. luind lucrurile la rece, ideea constiintei desprinsa de corp nu se sustine. (ah, ce greu e sa evit cuvinte finale...) la cald... da, e foarte convenabila; convenabile sint si miturile crestine sau de alte nationalitati despre suflet, rai, nirvana, you name it.

mi-am pierdut constiinta/constienta de vreo trei ori. experiente ciudate, si nu numai pentru ca seamana cu altceva: cu ce experimentez in fiecare noapte, dupa ce adorm, inainte de-a incepe sa visez.

nimic. asta a fost tot. lumea a fost normala-gri-[ nimic ]-gri-normala. nimicul acela n-a avut dimensiune, durata, nimic. m-am oprit.

n-am nici un motiv sa cred ca moartea e altceva. nimic - pentru totdeauna (care totdeauna nu mai are nici un sens). nimic-ul acela e infricosator doar prin absenta mea, a ceea ce sint eu. altminteri... nu doare, nu miroase urit, nu exista pareri de rau sau doruri.

procesul, desfasurarea, trecerea de la viata la moarte ca oprire succesiva a partilor care ne sustin, asta difera de la om la om. dar dupa ce ne-am oprit sintem toti la fel. nimic.

asa cred eu.

Mai bine fara spunea...

@Burs
Conform "polarizării" mele ai ajuns în iad :-)) Subiectul nu e numai delicat, e chiar extrem de greu de prins, pentru că nu e măsurabil, nu e convertibil, e cuvîntul meu împotriva cuvîntului tău - general vorbind. Probabil tocmai din cauză că e o experienţă atît de fundamentală este şi extrem de individuală: chiar dacă te sinucizi în grup, tot singur mori.
"Luînd lucrurile la rece"... are you kidding me? Nu poţi muri "la rece". Şi nu seamănă cu nimic din ceea ce a produs imaginaţia lumii, întru consolare. E complet altceva.
De asta ziceam că nu mă interesează ce crede lumea "în general" despre moarte.

De unde mă citesc

free counters

Persoane interesate

Despre mine

N-am cine stie ce de spus, ma cam fascineaza lumea, restul e...literatura