Maukie - the virtual cat

miercuri, 2 septembrie 2009

Ala-bala-portocala

"Amurgul Evului Mediu", Meister Eckhart, Thomas de Kempis, marxism, Fouret... Dîngggggg!
Oprire. Stop.
Să o lămuresc cu Michael Jackson şi cu profanarea rămăşiţelor sale, bănuiesc, neînsufleţite. "Este acelaşi spirit care se manifestă în grija deosebită cu care sînt tratate anumite cadavre. (...) De o răspîndire generală se bucura obiceiul de a tăia în bucăţi cadavrele oamenilor de vază, morţi departe de localitatea lor de domiciliu şi de a le fierbe pînă li se desprindea carnea de pe oase, după care acestea erau curăţate şi expediate într-un cufăr, spre a fi înmormîntate în mod solemn, în timp ce măruntaiele şi fiertura erau îngropate la locul decesului. În secolele al XII-lea şi al XIII-lea, obiceiul acesta era foarte la modă şi se aplică atît episcopilor, cît şi multor regi" (Huizinga) Ei, dacă se aplică multor regi asta cu fiertura, m-am prins şi eu, finally. De la fierţi la lumea cealalată, deşi nu degeaba ne spune Sartre că "Infernul e celălalt"
La extrema în care Nietzsche ne zice în aşa multe şi frumoase cuvinte cum a murit Dumnezeu şi cum "anima" rezidă în "volonte de pouvoir", tot în Huizinga, un citat din Meister Eckhart: "Scînteia (sufletului, sîmburele mistic al oricărei fiinţe) nu se mulţumeşte cu Tatăl, nici cu Fiul, nici cu Sfîntul Duh, nici cu cele trei persoane în măsura în care fiecare dintre ele există în însuşirea ei. Drept spun că lumina aceasta nu se mulţumeşte cu unitatea caracterului roditor al firii divine. Am să spun încă ceva care sună şi mai minunat: vorbesc cu bun adevăr că această lumină nu se mulţumeşte cu fiinţa divină simplă, oprită în loc, care nici nu dă, nici nu ia; mai mult decît atîta: vrea să ştie de unde vine acea fiinţă, vrea să se ducă în pămîntul simplu, în deşertul liniştit, unde nu s-a putut vedea niciodată deosebire, nici Tată, nici Fiu, nici Sfînt Duh, în străfundul în care nu e nimeni. (...)"
Ring a bell? Din două una: ori e Eckhart incredibil de modern, ori e Nietzsche incredibil de medieval. De la Nietzsche şi medievali invariabil la Marx şi societăţile moderne, dar prin grila în care Fouret anihilează orice contradicţii de substanţă şi încheie ciclul: "Revoluţia (...)proclamă totodată că singurul for unde se joacă soarta omenirii este istoria - scena acelor ridicări sau deşteptări colective prin care oamenii îşi manifestă libertatea. E aici o negare în plus a divinităţi, stăpînă unică - atîta vreme - a teatrului omenesc, dar şi un mod de a reinvesti în politică ambiţiile religiei, de vreme ce şi revoluţia este o căutare a mîntuirii. (...) În fine, ea exprimă tesniunea intrinsecă a politicii democratice, în măsura în care libertatea şi egalitatea oamenilor constituie speranţe absolute, nelimitate, şi deci imposibil de realizat".
Nu-i bai, nouă ne rămîne societatea anotimpurilor, de curînd toamna, cu apusuri extravagante şi aprige în vînt.

15 comentarii:

Rodicutza spunea...

o diferenta debila poate dar "there" intre Nietzche si Eckhart: ca Dumnezeu era pentru unul prea mult si pentru celalalt nu destul. La Nietzche trebuia omorat ca sa nu le mai stea in coasta asa un martor incomod in timp ce la Eckhart suna a "let's gloss over the mighty 3" ca'n strafunduri nu e nime...
Dar Era! la ei macar Era.
Asa ca dansul de la coada postului cu negarea divinitatii si bizareria(really now!) din singurul for unde se joaca soarta omenirii este in istorie n'a rien a voir cu ei doi

Mai bine fara spunea...

@Rod
Apăi, nu spun eu că tu eşti un înger? -Vezi că doamnele -îngeri- au numai dimensiunea binelui şi nici n-au sex, ceea ce te face să te întrebi cum de au cei trei, care-s toţi la masculin -
Ai dreptate, într-un punct. Că la unul era prea puţin şi la celălalt prea mult. Dar la cine era prea mult? Chiar crezi că la Eckhart?
En tout case, ideea mea era că Nietzsche este ultimul mistic medieval, devoţiunile secolului la fel de medievale, iar politica - mîntuirea prin istorie, cel puţin - se suprapune peste o paradigmă creştină - fie la plus, fie la minus, stînga sau dreapta - care nu mă face decît să rîd de puţinătatea noastră ciclică. Mecanismul, în sine, poate fi recunoscut oriunde în istoria bisericii. Doar că nu mai e religie, e revoluţie. Get real. Chiar e creştină, ceea ce e neliniştitor.
A noastră. A mea, nu cred.

Mai bine fara spunea...

Am fost ambiguuă la faza cu religia şi creştinismul. Vroiam să spun religia, dar cum pentru mine cam seamănă, no...mea pulp fiction.

Rodicutza spunea...

Prea mult pentru Nietzche si prea putin pentru Eckhart (reiese din citatul tau ca personal nu am avut placerea cu Eckhart)...
Sunt ingerii feminini (foindu-ma in pene) si nitzici colour blind ? Ca eu cand ma uit nu vaz atatea nuante cate vezi tu (ne-am resemnat deja, ca n-am sa recunosc nici cand mi-oi vedea inima in varful lancei tale ca tu esti mai desteapta: tu vezi mai multe culori. That’s it). Deci zic la Nietzche Dumnezeu atarna mai greu pentru ca eu o iau literal: cand vine de se justifica cremenalu zicand :
« [Dieu] me voyait sans cesse moi; il fallut me venger d’un pareil témoin –sinon cesser de vivre moi-même.
Le dieu qui voyait tout, même l’home : ce Dieu devait mourir ! l’homme ne supporte pas qu’un pareil témoin y vive ! » cand vine de zice ca Dieu vedea tot inteleg si zic ca pt el Dieu era prea mult (to deal with, cel putin)
tu sigur zici altceva

Mai bine fara spunea...

Rod
Absolutamente zic ce zici tu!
De-aia te intreb si eu, ca omu'...
Însă e vorba de un discurs - aproape egal în termeni şi în retorică, peste multe altele - de literatură, ca şi de puţinătatea noastră, care ne face să ignorăm, constant, lucruri scrise cu multe secole înainte.
Pînă la urmă, în... (mi-am propus să nu mai înjur, fuck, că e addiction), evoluăm sau stăm?
O luăm în pula mea de la capăt de m-am săturat de behăi, deja...

Rodicutza spunea...

Dar "Nietzche ultimul mistic medieval" este foarte frumos spus
si "devotiunile secolului le fel de medievale"...
si putinatatea noastra ciclica nu este numai frumos este si rassurant. Este linistitor. Really.

Comme to think of it tot ce este ciclic este linistitor.

Adica nu stiu cum esti tu de mare aventurier la suflet dar n-ai tu mai degraba sti ce inseamna lucrurile cand le vezi venind ?

Rodicutza spunea...

Si vezi ca nu'sh cum se face dar eu de cum vin pe-aici de cum iti gasesc o trebushoara si acum ti-am gasit sa impachetezi si sa trimiti dumneavoastra la Dilema: "Nietzche ultimul mistic medieval" e pacat de-asa diamantzel sa sada in mina

Mai bine fara spunea...

Dacă mă faci de rîs în public te caut şi îţi înfing trei ace...
Cred că a mai scris cineva treaba asta, dar am uitat...
Citesc prea mult. De mîine mă retrag la munca agricolă...

Mai bine fara spunea...

P.S. Dorinţa mea e să treacă, dacă nu e găsită... Unora, ăsta le e rostul.

Anonim spunea...

bai deci astea 2 posturi... sunt grele. stai sa bifez si io gigu lu leo, tonite, si apoi imi bag commentu :P

Mai bine fara spunea...

Stre
Nu stiu ce-i aia "gigul lu' Leo". Si ia-ma binisorrrrr ca, dupa cum am spus m-am retras la munci agricole si am o febra musculara de nu pot sa-mi misc nici unghiile.

Anonim spunea...

i'll be daca pricep ce ti'a trebuit sa Muncesti? nu exista oare destui proli pt asta? :)

gigu' de care ziceam a fost leo cohen. da' nu m'a prins ca anu trecut, poate datorita obisnuintei, altfel mosu' a cantat bine, sa'ti fie rusine c'ai lipsit.

2 idei apropos de cele 2 posturi germanofile:

as far as i know eckhart era f neortodox/unusual pt epoca lui ["recunoasterea"/redescoperirea lui e oarecum treaba moderna]. asa ca [desi n'am citit nimic de el] ma hazardez sa presupun ca totusi a fost mai mult eckhart "modern" - decat nietzsche "medieval".

legat de dominatie/foucault, tind sa cred ca problema dominatiei [adica a violentei transformate in mod de viata, aparent pasnic] determina inclusiv problemele legate de durata/calitatea vietii. uite un exemplu la indemana: nimeni nu era nefericit sa moara la 30-40 de ani, pana in sec 19, pt ca asta era durata medie de viata. azi ni s'ar parea teribil de "nedrept" [pt ca majoritatea traiesc 70 de ani, si am percepe o viata mai scurta ca o inferioritate fata de ei]. then again, peste cateva secole poate ca 70 de ani vor parea la fel de ridicoli ca 30 acum.

pe scurt, cred ca relatiile sociale [care sunt in principal relatii de dominatie, constienta sau nu] determina/creeaza toate conceptele pe care le folosim.

anyway my 2 centz.

Mai bine fara spunea...

@Stre
Deci tinzi să crezi... -dacă fac greşeli, mi+au anchilozat degetele, am o vîrstă, totuşi - şi, sinceeeerrăăăă să fiu, nu te recunosc...
"Durata şi calitatea vieţii"???? Wtf?
Poţi trăi - conform lui Nietzsche al tău şi multor altora foarte puţin şi condensa, altfel, poţi trăi 90 de ani sau un secol, conform lui Tizian foarte mult şi condensa; durata şi calitatea nu se pupă -după cum bine ştim noi noi doi că MJ a murit prea tîrziu - Doamne, iartă-mă-, însă asta nu schimbă datele unei paradigme a - hai să zic, deşi detest şi mă încîntă, trebşoarele astea pur teoretice, a unui Malraux care vine în continuarea lui Nietzsche, aia cu secolul XX va fi + cum naiba zice - va fi creştin sau nu va fi deloc, cred, corectează-mă dacă greşesc.
Relaţiile sociale sînt dictate/sugerate de către indivizi, că doar nu plutesc deasupra noastră relaţiile astea, ca adevărul şi binele - aici urmează un rînjet - ci sînt inventate şi perseverate de noi.
Relaţiile mele sociale - dau şi eu un exemplu cretin - sînt nule pentru că nu numai că nu le cultiv, nici măcar nu le caut, nici măcar nu mă interesează. Cultiv, în schimb, cu maximum de voluptate, distanţa familiarităţii. Nimeni nu ştie dacă e adevărat ce scriu. Ăsta e farmecul şi ferecătura net-ului pe care o descînt, probabil, în dorinţa de a mă vrăji pe mine. Nu domin, că nu e nici vis, nici real să domini. E absurd să crezi aşa ceva, din start, dar, sigur, şi a fi prost e absurd.
Cred în febra mea musculară, deocamdată, şi te pun să te întrebi dacă retorica nietzscheeană nu te trimite la mistici. Direct.
Eckhart a avut vreo 30 de teze respinse de papa Ioan al 22-lea printr+o bulă - mor de rîs la asta cu bulele, parcă-l văd pe Lichtenstein - şi, din cîte am văzut pe net, are două cărţi traduse în română la editura "Herald". Nu l+am citit decît colateral. Adică am citit citatele în original, ceea ce nu e indicat. Contextul, ca şi diavolul care stă în detalii, poate schimba tot. Doar că eu m+am axat pe un tip de scriitură, nu nepărat pe text. Că cred că Dumnezeu a murit de la Ecclesiast încoa.

Mai bine fara spunea...

Si, dude, dacă mai aud "Dance me to the end of love", garantat omor pe cineva. Aşa...., de prea multe fiţe cu omorul...
Nu suport concertele. Poa' să rîdă de mine tot mapamondul, dar concertele sînt ca tramvaiele sau ca metrourile etanşe: mi-e frică de păduchi, la propriu. Habar n-am de ce, dar aşa e.
Altfel, mare drag de Cohen...

Anonim spunea...

uf ai scris de prea multe, nu pot sa urmaresc toate potecile pe care te avanti, utecisto :)

dar legat de relatiile sociale: uite a quote din mann [iosif si fratii]:

"...convingerea ca o viata si evenimente fara certificatul de autenticitate al unei realitati superioare, ce nu se intemeiaza pe data sacre si deja cunoscute si nu se sprijina pe ele, ce nu se pot oglindi si nu se pot recunoaste in nimic ceresc - nici nu sunt viata si evenimente; convingerea deci ca cele de jos nici nu s'ar pricepe sa se intample si nu si'ar da siesi in gand, fara un model si o replica in cerul instelat, era luata de el foarte in serios, iar unitatea dublului, prezenta a ceea ce este in prefacere, faptul ca susul si josul sunt interschimbabile, astfel incat unul devine altul si zeii pot deveni oameni, iar oamenii zei - constituia pentru el o certitudine."

deci cre ca asa e: relatiile [sau conceptele, sau "zeii" de care vb mann] plutesc deasupra noastra - noi ne gasim locul in ele [in fond pana si conceptul de "noi" sau "eu" e tot o relatie d'asta, nu exista decat prin opozitie cu "tu"].

sigur, uneori le putem si modifica putintel [in general mai mult din greseala decat voit] dar si atunci e numai pt ca alte concepte ne indruma s'o facem [suntem un fel de pioni pe tabla conceptelor, lol, parca avea shxpr un vers bestial, ceva ca suntem muste si se joaca zeii cu noi, ne mai zdrobesc din joaca etc].

De unde mă citesc

free counters

Persoane interesate

Despre mine

N-am cine stie ce de spus, ma cam fascineaza lumea, restul e...literatura