Maukie - the virtual cat

luni, 21 martie 2011

Revin cu o nouă abordare a postului anterior

ailaltă era muuult prea personală, mă mai apucă, uneori, uit că e Internet şi că mă citeşte, de pildă, prefectu'!

De ce îmi detest patria:

1. Nu m-am pupat, de mititică tare, cu familia mea. Stăteam uite-aşa, nepupată, în sînul celulei de bază a societăţii. Pur şi simplu eram altfel, iar în România scumpă şi dragă, un copil altfel, e bătut, înjurat şi ameninţat. Des şi cu talent nativ. Nu cred că a fost "soarta" mea, cred că multor copii li se întîmplă astfel de atrocităţi în România. Şi mai multora azi, decît pe vremea mea şi cînd spun mulţi mă gîndesc la vreo trei sferturi dintre copii şi nu, nu cred că exagerez.
2. Nu-i înţeleg incultura, lăcomia, agresivitatea. Nu, nu mi se pare un semn de vitalitate. Mi se pare o scîrboşenie.
3. În proporţie de 90% îi detest bărbaţii, mereu teleghidaţi de pulă şi de regula: "La femeie trebuie să încerci". Nu, neadhertalianule nevertebrat, lobotomizat, bălos şi plin de păr la cur, nu trebuie să încerci. Încearcă, în schimb, să te speli. Eventual şi pe dinţi. Paranteză: Cînd lucram la "Cotidianul" aveam un coleg absolut teribil, realmente îi săreau gîndacii de pe el, a ţîşnit brusc în mijlocul unei şedinţe de redacţie, de ne-a sărit inima din noi, să omoare un gîndac scurs din blugii-i. L-am sfătuit să se spele, iar tipul a mărturisit a doua zi că s-a băgat în cadă cu blugii pe el şi i-a frecat cu cărămida. Ulterior, a cunoscut pe una pe internet şi şi-a tras-o nevastă să-l spele, nesimţitu'.
4. Am sperat, de cînd mă ştiu, că voi întîlni alţii asemeni mie, oleacă spiritualizaţi, oleacă buni şi drepţi ori nativ, ori că s-au mai cultivat pe ici, pe colo, în punctele esenţiale. Am întîlnit vreo trei, patru bărbaţi şi vreo zece femei, dispersaţi, rareori şezînd în agora noastră de vorbe cu sens. Extrem de rar. Citiţi pe Dilema veche ultimul articol al Pleşului, cu scrisoarea Irinei. De ea şi de rîsul ei incredibil vorbesc când zic de agora cu sens. Draga mea.
5. Îi detest din adeneu României suficienţa şi evoluţia circulară. Nu, ar trebui să fim spirale, precum galaxiile. Suntem doar gregari şi uităm în fiecare zi că trebuie să învăţăm în fiecare zi. Şi despre noi, şi despre unguri, bulgari, chinezi, libieni, francezi, slovaci, nemţi şi italieni. Şi despre alţii. În fiecare zi. Şi să ne reamintim în fiecare zi.
6. Cultura unei civilizaţii este marca ei identitară. Fără ea, nici istoria nu are nici o putere. Ca să nu mai vorbim de bursă. E o mare ruşine ce se întîmplă în România. Şi e o ruşine netemeinică, nu e o ruşine, deocamdată, definitorie. E un soi de, "păi, e mai uşor să mă rîd, dă-mă-n pula mea". Da, e şi mai uşor şi mai frustrant. De parcă oamenii care s-au născut deştepţi învaţă cu o asiduitate transpirantă să devină proşti. Spor la treabă.
7. Îi detest României bovarismul kharmei hinduse.
8. România e o ţară căreia îi place "credinţa cu folos". Nu, credinţa nu foloseşte nimănui, la nimic. E doar un alt fel de a iubi iubirea şi de a sări, un pic, într-un transcendent mereu intuit. Nu, rugăciunea nu te vindecă de cancer, nu-ţi dă bani, nu-ţi lecuieşte bărbatul de mers la femei, nu scoate diavolul. E doar atît: credinţa ta.
9. România nu e ţara mea, nu a fost şi nu va fi. O să pribegesc, o să mă tot mut, o să tot rod pe dinăuntru colţurile unei lumi în care m-aş abandona, pur şi simplu, existenţei. O detest din toate fibrele, de parcă aş iubi-o.

6 comentarii:

Tapirul spunea...

da, fir-ar ea a dracu' de ţară, io de ce crezi ca am plecat în lume? numa' că e ca un copil tembel, îl baţi, îl înjuri, da' e al tău şi-l iubeşti

Mai bine fara spunea...

Hmmmm. Nu prea cred. Eventual, la o beţie, o să-mi mai aduc aminte de poza de pe mormîntul celui care ar fi trebuit să fie unchiul meu, dar a murit ars, la 5 ani: un copilaş rîzînd, blond şi creţ, complet gol, cu picioarele într-o cădiţă de baie. Mă voi întoarce doar în vizită şi la înmormîntarea mamei.
O voi iubi cu nostalgia cu care mi-am iubit şi profesorii, Pleşu included, aşa cum scriam, ia ca să mă citez, "închisă în nostalgia difuză că autorii lor sunt morţi", mă refer şi la Pleşu şi la Manolescu şi la Theodorescu şi la Daniel Barbu. Totul e incredibil de murdar, murdar incredibil şi nu mai vreau, în veci, să mă întorc aici. Niciodată.

Tapirul spunea...

pai tot numai în vizite şi eu, dar de întorc tot mă întorc.
românia e ca peştele ăla fugu, în doze mici e delicios, în doze mari e letal.
io am plecat cu doua românii în cârcă, aia de care am fugit şi de care mi-a fost dor (le-am numit o vreme "a sistemului" şi "sentimentală" - să fie ambele cu s că în bancul cu şerpii). legea firii spune că astea au sumă constantă, când creşte una scade ailaltă.

visul meu (naiv) este să mă'ntorc fără să mă'ntorc.

Mai bine fara spunea...

Frumos spus... Da, cred că pe-acolo sunt şi eu, să mă-ntorc, fără să mă-ntorc. Mama ei de treabă...

Rodicutza spunea...

Bien, paragraful ăsta
Am sperat, de cînd mă ştiu, că voi întîlni alţii asemeni mie, oleacă spiritualizaţi, oleacă buni şi drepţi ori nativ, ori că s-au mai cultivat pe ici, pe colo, în punctele esenţiale. Am întîlnit vreo trei, patru bărbaţi şi vreo zece femei, dispersaţi, rareori şezînd în agora noastră de vorbe cu sens.

paragraful ăsta arată că ai să fii campioană absolută la plecat fără regrete. Sau plecat cu puţine regrete pentru că fară poate că nu este făcut să se poată. Nu este făcut să se poată pleca fără regrete nici de la malul Oltului, nici de sub un copac, nici de pe o bancă.

Mie mi-a trebuit o vreme să înteleg ce spui tu, mi-a trebuit să ma întorc în România de mai multe ori pana să mă lămuresc că nu domnule, nu-mi este nimeni mai asemeni în România decât mi-era în Grenoble. Si pe urma a trebuit să mă întorc în Franţa de mai multe ori ca să înţeleg că nu-mi era nimeni mai asemeni acolo decat îmi este aici. Imi erau cîţiva acolo şi îmi erau cîţiva in ţară şi îmi sunt cîţiva aici şi în rest slavă Domnului, e mai odihnitor aşa.

Sau alt aspect al plecatului sau întorsului lipsit de regrete care m-a uimit, partea cea mai neaşteptată: după mai mulţi ani de întors în România în vacanţa de vară ca soldatul la datorie, a început să mă încerce o stare de exhilaraţie şi de emoţie total contrară soldatului la datorie. Mă întorc pe varful piciorelor de bucurie pentru că defapt am încetat să simt că mă întorc şi am început să simt că mă duc ! precum un străin, în vizită într-o ţară a cărei limbă (nu neapărat si obiceiuri) am norocul să o cunosc destul de bine. Mi se pare foarte amuzant, că mă descurc singură pe stradă, că mă descurc cu banii, că nu mă rătăcesc nici în locuri foarte îndepărtate de casa părinţilor mei, că pot să mă strecor fără să se răstească nimeni la mine că nu aşa se face sau se cere sau se dă sau se zice… şi mă revigorează mental într-un fel foarte aparte faptul că trebuie să mă concentrez mereu, să fiu foarte atentă la ce spun şi cum spun (şi chiar la să nu zâmbesc pe stradă) pentru că in România nu mai ştiu ce este normal şi ce este deplasat, ce interesează şi ce pare mare aiureală sau chiar aberaţie.
Când plec regret doar că timpul trece, am un sentiment împletit din trei senzaţii: de prea-plin-de-drag, de uşurare si de regret, universal, că timpul trece...

Mai bine fara spunea...

Rod!
Bine-ai revenit!
Din păcate, nu pot să-ţi răspund acum pe măsură, m-a cam lovit vestea asta cu moartea lui ALŞ. Nu-mi vine să cred, aştept să apară pe vreun blog şi să spună că a fost o glumă naţională...

De unde mă citesc

free counters

Persoane interesate

Despre mine

N-am cine stie ce de spus, ma cam fascineaza lumea, restul e...literatura