Maukie - the virtual cat

miercuri, 22 iulie 2009

Houellebecq-ul meu astăzi şi mîine...

Am citit diverse scrise despre acest scriitor, pe care l-am citit cu vreo cîţiva ani buni înainte să devină trend cretin- dacă e la modă să citeşti, îi bag în pizda mamelor lor pe toţi cei care fac aşa ceva - şi, pentru că demonstrează că prietenia poate dura ani de zile, chiar dacă intervin meschine probleme, ieri mi-a fost înapoiată "Particulele elementare", carte pe care şi eu trebuie să o înapoiez, în acelaşi ciclu.
Am stat şi am recitit cea mai crîncenă pledoarie misandră scrisă de vreun bărbat. Houellebecq este, cred, cea mai neîndurătoare şi deformată oglindă a bărbaţilor, noi, femeile, îi mai iubim cît de cît, măcar pentru că sînt ei înşişi.
Stilul e îngrozitor, cumplit de sec şi de cinic, sentimentele îşi croiesc un canal de scurgere tenace şi fără drept de apel către o chimie extrem de precisă şi detaliată a putridului, nici o iluzie, nici o lacrimă în plus sau în minus. De cînd am citit-o prima dată am fost stupefiată de lipsa totală de artificii a băiatului ăstuia. Şi rănită, evident. Chiar aşa? Nimic altceva decît o carne care se sublimează în rafturi, asemenea cărnii de vită pe care o luăm de la supermarche??? Nimic? Între refuzul sexualităţii şi exacerbarea ei rămîne o industrie a sinuciderii?
Cel mai curios este că a început să îmi placă, în timp, din ce în ce mai mult.
Eu - care cred că-s un om exagerat, imediat o dau în drame - am căzut în capcana pe care chiar mie îmi place, cel mai mult, să o întind: sex tumefiat, pule, pizde, nu contează, sîntem prizonierii corporalităţii şi chimiei.
De fapt, m-a atras stilul şcolăresc, toate explicaţiile pentru insectele "cu nume de starlete italiene", care ne devorează, umanitatea dirijată, condusă de o ştiinţă care îţi explică sentimentele, dar e tot atît abstractă ca şi umanitatea în sine.
Rămîne o nostalgie a unui om, unul singur, împăcat cu sine. Numai că nu s-a născut, încă.
Foarte faină cartea asta.

9 comentarii:

dragoş c spunea...

interesant, o voi citi si eu...

Mai bine fara spunea...

@Dragoş
Neapărat. Eu am citit-o în 2001, apoi restul: "Platforma", "Posibilitatea unei insule", vezi şi tu. Dar "Particulele..."..., huh, foarte nasol. Nimeni în civilizaţia noastră nu crede că iubirea e imposibilă. Houellebecq crede încă de pe acum 10, 20 de ani. Şi, pe deasupra, mai e şi poet, de fapt. Sînt convinsă că o face cu program, e prea deştept. Şi alcoolic şi deprimat.
Dar e păcat să îl descoperi după ce a luat atîtea premii, inevitabil îţi va fi deformată percepţia. Sau poate că nu. Vezi tu.

dragoş c spunea...

@Biancas - pai nu-l descopar, ca am citit posibilitatea unei insule. si-am mai vazut si filmul particulele :(

Mai bine fara spunea...

@Dragoş
:-)) Ce ţi-am zis? :-)) Foarte rău îmi pare că anumite lucruri sînt deformate de o industrie cretinoidă a entertaiment-ului...
Dacă tot ai văzut filmele şi ai citit criticile, nu uita că e poet, de fapt.

oceania spunea...

Ma declar de la inceput o admiratoare a scriitorului.

Ceea ce vreau sa spun insa e ca, pe langa „pledoaria misandra” de care vorbeai, eu una gasesc ca Houellebecq are si o privire fals miloasa, depreciativa si misogina catre lumea feminina. De fapt e un mizantrop.

Rodicutza spunea...

N-as sti sa-i gasesc nici o lipsa (de n-ar fi cea de pudoare care nu se califica la lipsuri cand e vorba de literatura... incerc sa ma conving mai demult:)). Pui cateodata o carte in balanta si se darama balanta sarmana sub greutatea stilului, artificiilor, ideilor pur livresti.
La Houellebecq balanta sta la orizontala, ideile compenseaza stilul "scolaresc" daca vrei tu si eu aleg sa inteleg ca foarte sincer, scolarii scriu cu sinceritate. La Houellebecq nici urma de "obsesie fata de stil si de livresc si de decadentism de prima mina" dragi tie (caci citatul iti apartine:)), rien a voir cu Mateiu Caragiale.
Ideile lui "ring true" de asta nu are nevoie de artificii. Da' ma bucur ca desi te miri te-ai razgandit sa-l placi
gotta'go da' revin

Rodicutza spunea...

1) revenind, zic ca (mai putin la Zaza si Mateiu Caragiale, derogati de dragul tau) artificiile de stil sunt niste milogeli cu misiune: misiunea de a smulge de la cititorii cartitori un "eeei, nu e chiar asa, nu e chiar cum spune autorul, dar lasa'l sa spuna ca le zice frumos",
(pentru restul cititorilor artificiile sunt un bonus tout benef)

2) Particule elementare ca o oglinda genului (masculin), iar ash cam carcoti. Barbatii din cartile lui sunt dintr-o categorie "denuntata",
foarte clar definita, in alta parte, zice
"Je m’adresse a tous ceux qu’on n’a jamais aimes,
Qui n’ont jamais su plaire
Je ma’dresse aux absents du sexe libere,
Du plaisir ordinaire"
Numai astia (depravati prin "forta lcururilor" sa zicem) sunt oglinditi, sunt personaje in cartile lui, restul nu ca nu exista pentru H, dar sunt "specs", particule netrecute sub microscop...

Mai bine fara spunea...

@Oceania si Rodicutz
Foarte faine comentarii.
Artificii de stil are, ca toti scriitorii buni, un fals realism a la Zola, plus capacanele unei sexualitati care e atit de mult cultura si nu natura - baietii se masturbeaza pe publicatii nominale, sau facind Minitel Roz - ce-o fi aia? - care serveste mai mult ca zgomot de fond.
Mie, una, nu mi s-a parut misogin deloc, chiar are un pasaj pe care l-am folosit intr-o carte a mea despre violenta domestica - Houellebque, va dati seama :-)) -, din contra.
Dar mizantrop este.
Cit despre restul... hai, mai Rodicutz... ca sa folosesc o metafora a lui Houellebeque, scriitura este un entrelac in care toate se intrepatrund, iar stiinta scrisului inseamna - de fiecare data, dupa parerea mea - frumusetea cartii. Tema e secundara.

Bursucu timid spunea...

hahaha! frumos va sade: femei luind la bani marunti ce scrie houellebeq despre barbati!

una din primele opinii pertinente primite de la un roman destept a fost "houellebeq e un idiot!".

...eu, mai modest, imi permit sa degust cu deliciu cartile scriitorului nebun (alcoolic, poet, deprimat - si nebun).

dar trebuie sa admit: unui barbat ii vine greu sa-si revina dupa ce iluziile-i sint sfisiate atit de brutal.

De unde mă citesc

free counters

Persoane interesate

Arhivă blog

Despre mine

N-am cine stie ce de spus, ma cam fascineaza lumea, restul e...literatura