Maukie - the virtual cat

luni, 13 iulie 2009

Încă mă bîntuie protozoarele...

Da, încă nu mi-a ieşit din cap tema Pobby-ului şi vroiam să mai bag ceva Gellu Naum, cu alge şi ce să vezi? O băgat el Gellu Naum, fără alge, dar cu somn şi uşi care pleacă lăsînd un gol. Foarte frumos, de altfel, dar m-a depăşit la mustaţă, ca să zic aşa.
Oricum, în sîmbăta cu protozoarele discuţie cu drăguţa mea pe mess, telegrafic: Trimite urgent poezie cu Scoica şi soarele, Doinaş. Stop. Eu nu ştiu ce mi-am făcut cartea. Stop. N-o mai am. Stop. Ea: Numai culţii au. Stop. Un prinţ din Levant îndrăgind vînătoarea. Stop. Eu: Prin inimă neagră de codru trecea. Stop. Nu. Stop. Pe-asta o ştiu pe dinafară. Stop. Inculta de mine.Stop. Vache, trimite Scoica şi soarele. Stop. Ea: Ieri i-am citit cuiva care e la Paris şi îi e dor de Caragiale. Stop. Căldură mare. Stop. Am citit frumos, cu intonaţie. Stop. Ne-am kkt pe noi de rîs. Stop. (A urmat o discuţie foarte savuroasă în care ne-am porcăit şi tras oleacă de cap, dacă e mai mare Caragiale sau Eminescu, femei în toată firea...tz, tz, tz şi, după o pauză. Altă paranteză: AM PRIETENI EXTRAORDINARI!). Ea: Uite. Stop. Şi mulţumesc. Stop.
Şi aşa mi-a transcris poezia cu mînuţa ei de dimensiunea unui copil de 8 ani şi urmaşă a unor killeri vestiţi, pe care o reproduc cu mare respect şi iubire din copy-paste, mai jos. Bineînţeles că titlul era insvers.

Soarele şi scoica
de Ştefan Augustin Doinaş

În tinerele vremuri fără nume,
cînd astrele nu se sfiau de loc
să-şi scapere orbitele prin lume
ca păsări azurii cu plisc de foc, -
un soare nou, teşită zburătoare,
ce ţipă-n nori, hulită de furtuni,
găsi un golf cu apă ca o boare,
încins cu brîuri de luceferi bruni,
în care – stăpînind peste mărgeane
şi peste alge verzi cu subţiori,
aduse-ntîmplător din alte-oceane
de sepii sau de peşti scînteietori-
o scoică princiară, virtuoasă,
în smalţ de alabastru şi sidef
de mii de ani îşi cultiva în casă
penumbra, ca o pînză de gherghef.
Cum soarele grăbea pe mai departe,
o rază crudă, licărind abia,
pătrunse prin mătăsuri şi brocarte
ţinînd o clipă suliţa pe ea.
Dar scoica, ameţită şi confuză,
voind să-şi ocrotească boiul fin
şi perla în văpaie ce, lehuză,
îi dă fiori în pîntecul virgin,-
fugi-n adînc, sărind din treaptă-n treaptă
la valul cu frunzişuri şi luciri,
cu care apa simplă, înţeleaptă
împrăştie şi naşte năluciri.
Cînd soarele veni spre seară, tandru,
cu aripile-arzînd deasupra lui
şi coborî-n afund ca un scafandru
închis într-un ciudat costum verzui,-
sărmana scoică,-n corturi ideale,
răsunătoare, singură-n ocean,
îl presimţi deodată cu spirale
ca pe un şarpe amoros, viclean,
ce-şi ţine ochiul rece la distanţă
şi-şi scoate limba roşie printre dinţi
apropriidu-şi-o cu cutezanţă
pe umerii curenţilor fierbinţi.
De-aceea, alergînd înspăimîntată
prin sumbre constelaţii, se trezi
pe cealalaltă faţă, bulbucată,
pe unde niciodată nu e zi.
Iar soarele, visînd un golf utopic,
de mii de ani nici azi nu s-a-mpăcat,
ci cade brusc în adîncimi la tropic,
orbit de frumuseţe şi păcat,
stropind cu foc în corturi ţuguiate
pilaştrii lumii, algele de sus
ce plîng pe cer şi-l cheamă-nvăpăiate
să le sărute, după ce-a apus.

8 comentarii:

Unknown spunea...

Pot sa ma bag si eu in seama? Il ador pe Eminescu, dar cu sfâşiere în suflet mai-mai că-mi vine sa-l proclam pe Caragiale drept cel mai mare dintre clasicii romani chiar daca el era cel mai puţin român dintre toţi... Bianca, sa nu ma baţi! :)

grundbow spunea...

o poezie faina cu animalute din astea simple: amoeba a lui marin sorescu. atat de subtila...

grundbow spunea...
Acest comentariu a fost eliminat de autor.
Mai bine fara spunea...

@Cathy
Draga mea, stai liniştită, că sînt perfect de acord în ceea ce priveşte proza şi subtilitatea dramatică. (Pentru mine umorul lui Caragiale este de factură ionesciană, profund alienant, aproape insuportabil, uneori chiar nu mă amuză deloc, îmi vine să vomit :-)).
Însă Eminescu este, cu adevărat, creator de limbă. Nu-l supraestimez, stai liniştită, însă înainte de el n-a existat limba română. Şi nu mă lua cu Bolintineanu, Haşdeu şi Alecsandri...

Mai bine fara spunea...

@Am scris Haşdeu, grabă... a se citi Heliade :-)), deşi merge şi Haşdeu, cred...

Unknown spunea...

Absolut de acord aici! Cum Dumnezeu sa fie usor sa creezi divin - asa cum a facut-o Eminescu - intr-o limba care pentru termenul (contemporan noua) de "realitate" il foloseste pe cel de "aievime"? Da, asta era limba romana ce se vorbea inainte de Eminescu...

Mai bine fara spunea...

@Cathy scump
Detest din sămînţă chestiile astea cu "creat divin".
Este extraordinar şi, spun eu, rar într-o cultură înţeleasă în termenii civilizaţiei. Altfel..., le are şi el pe-ale lui... :-)) Aşa şovin şi xenofob, mai rar :-))

Unknown spunea...

Ce vrei, asa sunt eu mai exaltata! :)

De unde mă citesc

free counters

Persoane interesate

Arhivă blog

Despre mine

N-am cine stie ce de spus, ma cam fascineaza lumea, restul e...literatura